Onderwerp: de letter |
Proefje 1: houten blokken/duplo/denne appels/nopper/ander materiaal waarmee je een letter op de grond kunt 'leggen'
Proefje 2: groot stoepkrijt
Proefje 3: platte grote bak met laag rijst en bak met zacht zand
Proefje 4: koekjesdeeg (vantevoren klaarmaken) of klei
Proefje 5: a3 vellen papier-lijm-watjes/crepe papier/blaadjes/ ander materiaal dat kinderen op kunnen plakken
Proefje 6: meerdere boeken over het alfabet, liefst meerdere van Alfabet van C dematons
Proefje 7: strijkkralen, a4 papier-stiften/krijt/potloden
We nemen het boek van C. Dematons en je bekijkt samen met de groep enkele letters/pagina's. Laat zien en vertel dat dit boek gaat over allemaal verschillende letters. Dit noemen we het alfabet. Zijn er kinderen die het alfabet kunnen opzeggen? Zijn er kinderen die al een letter van hun naam (her)kennen, misschien mogen ze die aanwijzen.Je naam is een woord. Wat is nog meer een woord. Laat in het boek zien wat een woord is. Woorden kun je zelf lezen, woorden kun je ook horen door voorlezen. Wie wordt er thuis wel eens voorgelezen?Letters maken woorden. Woorden en letters kun je lezen maar ook schrijven. Zijn er kinderen die al een letter kunnen schrijven? Laat in de bak met zand/rijst zien hoe je een letter schrijft met je vinger. Kies de letter van één van de kinderen. Schud de bak en doe het eventueel nogmaals. Je kunt eventueel nog gezamenlijk (met muziek?) het alfabetliedje zingen. Daarna volgt de uitleg van de proefjes, benoem goed dat de vijf woorden belangrijk zijn en dat het om het proces van de activiteit gaat, en niet om het resultaat!
Sluit aan bij de ouders en hun kind om het gesprek tussen beide op gang te brengen. Stel vragen en wijs dingen aan; vraag om uitleg bij bepaalde handelingen. Vraag ouders of ze thuis met hun kind veel lezen/voorlezen. Benoem hoe belangrijk dit is voor de taalontwikkeling.Breng eventueel de bibliotheek en het gratis lidmaatschap ter sprake of zorg voor flyers of inschrijfformuliertjes, zodat ze hun kind lid maken en gratis boeken kunnen lenen.
Proefje 1: houten blokken/duplo/denne appels/nopper/ander materiaal waarmee je een letter op de grond kunt 'leggen'
Proefje 2: groot stoepkrijt
Proefje 3: platte grote bak met laag rijst en bak met zacht zand
Proefje 4: koekjesdeeg (vantevoren klaarmaken) of klei
Proefje 5: a3 vellen papier-lijm-watjes/crepe papier/blaadjes/ ander materiaal dat kinderen op kunnen plakken
Proefje 6: meerdere boeken over het alfabet, liefst meerdere van Alfabet van C dematons
Proefje 7: strijkkralen, a4 papier-stiften/krijt/potloden
Probeer boeken te vinden met het alfabet in de taal van de kinderen uit je groep, of vraag de ouders of ze enkele letters in hun eigen taal willen tekenen of schrijven. Dat kan eventueel ook tijden het Kleuterlab.Laat ouders vertellen hoe sommige letters in hun taal klinken en vergelijk dat met elkaar. Lijken sommige letters op elkaar als je ze schrijft, of juist niet? Vergelijk ze eens door ze in het zand en de rijst te schrijven naast elkaar.Lijken sommige letters op elkaar als je ze uitspreekt, of juist niet? Luister naar het verschil. Kennen ze ook een alfabet in andere talen? Hoe klinkt dat?
Het Peuterlab en Kleuterlab
Van Beethovensingel 126
3133 EA Vlaardingen
T: 010 - 23 22 111
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.