Onderwerp: het boodschappenlijstje |
kring: de boodschappentas, het boodschappenlijstje, de portemonnee, contant geld (briefgeld en muntgeld) pinpas, potlood.
Proefje 1: praatplaat (bas) van de supermarkt.
Proefje 2: Een boodschappenlijstje maken m.b.v. reclamefolders van de supermarkt ( Scharen, plakstiften, stiften voor de kinderen die de boodschap zelf willen schrijven )
Proefje 3: De supermarkthoek, boodschappenlijstje, miniatuur boodschappen, winkelkarretje, boodschappentas, portemonnee met geld en pinpas, kassa.
Proefje 4: Boodschappen memory van producten uit de supermarkt. (de bakwoorden komen hier ook in terug, naast producten uit de supermarkt)
Proefje 5: Boodschappen per afdeling sorteren in een hoepel. ( groente/fruit afdeling - vleesafdeling - zuivel - brood - overig) Hiervoor verzamel je voor iedere afdeling een aantal verpakking/ of afbeeldingen van de producten)
Proefje 6: Kimspel ; Wat is er weg. ( Echte of speelgoedboodschappen, aangevuld met o.a portemonnee, pinpas en een doek om de spullen af te dekken)
We komen binnen met de boodschappentas in onze hand. In de boodschappentas zit een portemonnee met contant geld, zowel munten als briefjes en de pinpas. In onze tas zit ook een boodschappenlijstje en een potlood. We vullen het boodschappenlijstje nog verder aan.
We zijn met 2 professoren en spelen het volgende rollenspel uit.
1) Hé wat ga jij doen? Waarom heb jij je jas aan en een boodschappentas bij je?
2) Het is vandaag ........dag en dan doe ik altijd de boodschappen in de supermarkt.
1) O, en wat ga je kopen dan?
2) Ik kan je mijn boodschappenlijstje wel even voorlezen.........(pakt de boodschappenlijst erbij.....en leest voor)
1) Waarom schrijf je dat allemaal op?
2) Dan vergeet ik niets.
1) Ik zie dat er nog meer in je tas zit?
2) Ja, dat klopt, want ik heb ook nog een portemonnee met geld en mijn pinpas bij me. Want daarmee kan ik bij de kassa de boodschappen gaan afrekenen.
- Je kunt ook in de kring samen met de kinderen het boodschappenlijstje maken, of evt aanvullen.
- Je kunt op bezoek gaan naar de supermarkt en dan de boodschappen van het boodschappenlijstje gaan opzoeken en afrekenen
kring: de boodschappentas, het boodschappenlijstje, de portemonnee, contant geld (briefgeld en muntgeld) pinpas, potlood.
Proefje 1: praatplaat (bas) van de supermarkt.
Proefje 2: Een boodschappenlijstje maken m.b.v. reclamefolders van de supermarkt ( Scharen, plakstiften, stiften voor de kinderen die de boodschap zelf willen schrijven )
Proefje 3: De supermarkthoek, boodschappenlijstje, miniatuur boodschappen, winkelkarretje, boodschappentas, portemonnee met geld en pinpas, kassa.
Proefje 4: Boodschappen memory van producten uit de supermarkt. (de bakwoorden komen hier ook in terug, naast producten uit de supermarkt)
Proefje 5: Boodschappen per afdeling sorteren in een hoepel. ( groente/fruit afdeling - vleesafdeling - zuivel - brood - overig) Hiervoor verzamel je voor iedere afdeling een aantal verpakking/ of afbeeldingen van de producten)
Proefje 6: Kimspel ; Wat is er weg. ( Echte of speelgoedboodschappen, aangevuld met o.a portemonnee, pinpas en een doek om de spullen af te dekken)
- Met de anderstalige leerlingen, doen we pré-teaching over het onderwerp met ondersteuning van de praatplaat, hierbij maken we ook gebruik van de bakwoorden.
Het Peuterlab en Kleuterlab
Van Beethovensingel 126
3133 EA Vlaardingen
T: 010 - 23 22 111
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.